Voor de ondernemers binnen de inkomstenbelasting wijzigt er ook het nodige.
Dit zijn ondernemers met een eenmanszaak, VOF of maatschap. Op deze pagina vind je de belangrijkste wijzigingen.
MKB-winstvrijstelling verlaagd
De MKB-winstvrijstelling zorgt ervoor dat een deel van de winst van IB-ondernemer niet wordt belast. Dat voordeel wordt in 2024 verminderd van 14% naar 13,31%. De reden van deze vermindering is onder andere het verkleinen van het verschil tussen werknemers en IB-ondernemers.
Afschrijving gebouwen in eigen gebruik wordt beperkt
Voor ondernemers was het mogelijk om af te schrijven op een pand in eigen gebruik tot 50% van de WOZ-waarde. Vanaf 2024 is afschrijving alleen nog mogelijk tot 100% van de
WOZ-waarde. Dit kan dus leiden tot minder afschrijving en dus een hogere belastbare winst. Hierbij geldt wel een overgangsregeling. Dit komt er op neer dat je, als je nog geen drie jaar op het pand hebt afgeschreven, nog gebruik kunt maken van de oude afschrijvingsregels voor maximaal 3 jaar. Dus stel, je hebt één jaar afgeschreven in 2023, dan kun je in 2024 en 2025 nog afschrijven op basis van 50% van de WOZ-waarde.
Voor verhuurde panden geldt al langer dat maar tot 100% van de WOZ-waarde kan worden afgeschreven.
De onbelaste kilometervergoeding wordt met 2 cent verhoogd
De ondernemer die gebruikt maakt van zijn privé auto voor zakelijke ritten, kan daarvoor een onbelaste kilometervergoeding ontvangen van de onderneming. Deze vergoeding gaat in 2024 omhoog van 21 cent naar 23 cent per kilometer.
Afbouw zelfstandigenaftrek
De afbouw van de zelfstandigenaftrek is in voorgaand jaar al in gang gezet.
De zelfstandigenaftrek is per 2023 verlaagd naar € 5.030, en in 2024 wordt dit verder verlaagd naar € 3.750. Daarbij is al eerder aangekondigd dat in de jaren daarna de zelfstandigenaftrek nog verder wordt afgebouwd (2025 € 2.470, 2026 € 1.200 en 2027 € 900).
Verdwijnen FOR
Tot 2023 bestond er een mogelijkheid om een deel van de winst van de onderneming te reserveren voor de oude dag en hier later over af te rekenen. De regeling die dit mogelijk maakte, heet de fiscale oudedagsreserve, afgekort tot FOR. De bestaande FOR mag volgens de huidige regels worden afgewikkeld. Er was nog hoop dat de FOR vrijwillig zou mogen vrijvallen (onder gunstige voorwaarden) maar helaas wordt hier in het Belastingplan met geen woord over gerept.
Afschaffing middelingsregeling
De middelingsregeling is bedoeld als tegemoetkoming voor het nadeel van mensen met sterk wisselende inkomens door de tariefverschillen in box 1. Ondernemers kunnen hiermee te maken hebben. Met de middelingsregeling kun je kijken naar je inkomen over drie aaneensluitende jaren en deze delen door 3. Als je de uitkomst vergelijkt met het betaalde belastingbedrag en hier komt een groter bedrag uit dan € 545 (het drempelbedrag), dan kun je om een teruggave verzoeken.
De middelingsregeling is geschrapt per 1 januari 2023 maar het is mogelijk om uiterlijk de kalenderjaren 2022, 2023 en 2024 te middelen. Heb je dus een wisselend inkomen of verwacht je in 2024 een afwijkend inkomen te hebben, maak hier dan nog gebruik van.
Verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
Verder krijgen zelfstandigen waarschijnlijk te maken met een verplichte AOV. Dit is een van de afspraken uit het pensioenakkoord. Door een dergelijke verplichte verzekering zouden de kosten en risico’s voor de samenleving kleiner worden. Hoe de verplichte AOV eruit zal zien, is nog niet bekend. Ook op Prinsjesdag is geen extra informatie bekend geworden. Er ligt wel een adviesrapport waaruit de volgende hoofdlijnen opgemaakt kunnen worden:
- Wanneer je inkomstenbelasting betaalt over je winst uit onderneming dan moet je verplicht een AOV hebben. Dit geldt ook voor meewerkende partners.
- De jaarpremie bedraagt tussen de 7,5% en 8% van het inkomen tot een maximum van circa € 34.000. De maximale premie komt daarmee uit op circa € 210 per maand.
- Een uitkering bedraagt waarschijnlijk 70% van je laatstverdiende inkomen (over een inkomen tot maximaal 143% van het minimumloon (de maximale uitkering is dus niet groter 100% van het minimumloon).
- Bij arbeidsongeschiktheid krijg je het eerste jaar geen uitkering.
- De premie is fiscaal aftrekbaar.
Zelfstandig of in loondienst?
Het inmiddels demissionaire kabinet is voornemens om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Hier zijn ze echter al een tijd mee bezig, de ideale manier is nog niet gevonden. De VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) is een aantal jaren geleden vervangen door de Wet DBA. De DBA zou niet het gewenste resultaat opleveren en vervolgens kwam er een Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA). Ook deze Webmodule werkt nog niet naar behoren.
Het begrip ‘gezag’ zou duidelijker worden geformuleerd om het gewenste doel te bereiken.
De oorspronkelijke opvatting van deze term is of instructies worden gegeven en toezicht wordt gehouden (is er een materiële gezagsverhouding?). Volgens nieuwe inzichten kan er ook een gezagsverhouding zijn bij werk dat in de onderneming van de opdrachtgever ‘organisatorisch is ingebed’. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als de werkzaamheden thuishoren bij het bedrijf waarvoor de werkzaamheden worden verricht zoals een chauffeur die werkt voor een transportonderneming.
Deze andere formulering zou de onduidelijkheid wegnemen. Het idee is dat werknemers en zelfstandigen niet kunnen worden ingezet binnen dezelfde organisatie, voor hetzelfde werk en dezelfde werkzaamheden. De verwachting is dat er voor tijdelijke opdrachten een uitzondering zal komen.
De vraag of het gaat om inbedding van het werk in een organisatie is uiteraard niet het enige criterium of sprake is van een dienstverband. Er moet uiteraard ook nog worden gekeken naar de vraag of er een verplichting is om persoonlijk arbeid te verrichten, of er een gezagsverhouding is en sprake is van loon.
Er wordt ook gekeken naar een mogelijkheid om een uurtarief te koppelen aan de vraag of sprake is van een arbeidsovereenkomst. Gedacht wordt om bij een tarief onder de bijvoorbeeld 30 of 35 euro te stellen dat sprake is van een arbeidsovereenkomst. Als de opdrachtgever het hier niet mee eens is, zou deze dit bij de rechter kunnen aanvechten. Het idee is dat de positie van werkenden met een zwakkere onderhandelingspositie hiermee wordt versterkt.
Dan is het nog de vraag hoe deze voorgestelde wijzigingen binnen het arbeidsrecht doorwerken naar de belastingen en socialezekerheidswetgeving. Het kabinet wil dat de koppeling tussen arbeidsrecht, sociale zekerheid en belastingen blijft bestaan. We zullen moeten afwachten wat hier de komende tijd over bekend wordt gemaakt.
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met mij via 088-2202 318 of DavedeHeiden@JAN.nl.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Lees ook de overige artikelen uit de special van JAN©:
Inkomstenbelasting, tarieven
Inkomstenbelasting, kortingen en aftrekposten
De nieuwe Box 3 heffing
Werkgevers en werknemers
DGA en B.V.
Duurzaamheid
BTW
De woning
Kindregelingen
De auto
Of de plannen daadwerkelijk zo doorgevoerd worden moeten we afwachten. JAN© houdt de ontwikkelingen op de voet in de gaten en verwerkt de wijzigingen z.s.m. op de betreffende pagina’s.