Per 2035 moeten binnen de EU alle nieuw verkochte personenauto’s en lichte bestelbusjes emissievrij zijn, er mogen dan geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden.
Met dit voorstel heeft het Europees Parlement begin 2023 ingestemd.
De stappen tot 2035
Om de doelstellingen te behalen zijn de volgende tussenstappen aangegeven:
Per 2025 zouden alle zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn. Verder krijgen veel grote steden een emissievrije zone per 2025. Vanaf 2030 wordt het rekeningrijden ingevoerd. Waar we nu als eigenaar van een auto motorrijtuigenbelasting betalen, betalen we straks een bedrag per gereden kilometer (dat geldt ook voor kilometers die over de grens worden gemaakt). Hoe de heffing er precies uit zal zien, is nog niet bekend. De voorgestelde berekeningen vallen nu telkens nadelig uit voor bepaalde categorieën zoals kleine of elektrische auto’s en werkenden die met de auto reizen.
Voor vrachtwagens komt er met ingang van 2026 al een kilometerheffing van waarschijnlijk
€ 0,15 per kilometer. Voor vrachtwagens komt dan het eurovignet te vervallen en de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd.
Verder zijn de lijnen met betrekking tot de autobelastingen tot en met 2025 reeds uitgezet, hieronder lees je hier meer over.
Wijziging motorrijtuigenbelasting
Waar we nu een vrijstelling kennen binnen de motorrijtuigenbelasting voor autobussen binnen het OV die op autogas rijden wordt deze als het aan het demissionaire kabinet ligt beëindigd per 1 januari 2030. Verder wordt de vrijstelling danwel verlaging binnen de motorrijtuigenbelasting voor LPG, CNG en LNG afgeschaft per 1 januari 2026. In dit kader zullen ook eigenaars van kampeerauto’s, paardenvervoer en oldtimers meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
Wijzigingen bestelauto’s
De vrijstelling bpm voor bestelauto’s die op benzine, diesel of gas rijden, wordt waarschijnlijk per 1 januari 2025 afgeschaft. Daarmee wordt een niet elektrische bestelauto per 2025 ongeveer
€ 11.500 duurder. Daarnaast zou de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bestelauto’s worden verhoogd per 2025. Deze voorgenomen structurele verhoging van het mrb-tarief voor bestelauto’s van ondernemers vanaf 2025 gaat niet door.
De bijtelling
Wanneer je in een auto van de zaak rijdt en meer dan 500 kilometer privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling voor het privégebruik van de auto die via de loonbelasting of de inkomstenbelasting in rekening wordt gebracht. Voor een auto van 15 jaar of ouder bedraagt de bijtelling 35% van de economische waarde van de auto. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaal je een bepaald percentage van de cataloguswaarde. Dit percentage is normaliter 22% over de catalogusprijs van de auto inclusief BTW en BPM.
Echter, bij een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling. Deze korting bedraagt 6% in 2023 en 2024, tot een maximum bedrag van € 30.000. De maximale korting is hiermee € 1.800. Wanneer de auto op waterstof rijdt of het een (elektrische) zonnecelauto betreft, geldt dit maximum niet.
Bijtellingspercentages in een overzicht voor elektrische auto’s:
Jaar | Bijtellingspercentage (inclusief korting) | Korting op bijtelling tot bedrag (bijtelling cap) |
2023 en 2024 | 16% | 30.000 |
Vanaf 2025 | 17% | 30.000 |
Wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft in 2023 heb je dus te maken met een bijtellingspercentage van 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Heb je een auto die meer kost dan € 30.000, dan wordt over het meerdere 22% bijtelling geheven. Het bijtellingspercentage dat van toepassing is op het moment van de tenaamstelling blijft 60 maanden van kracht.
Vanaf 2026 wordt geen korting meer toegepast op de bijtelling en zal het tarief voor alle auto’s, ongeacht de cataloguswaarde of CO2 uitstoot, 22% bedragen. Als de plannen die er nu liggen tegen die tijd ook worden uitgevoerd natuurlijk…
Subsidie voor aanschaf elektrische auto – SEPP
Tot 1 juli 2025 is er voor particulieren de subsidie van € 2.950 in 2023 en vanaf 2024 € 2.550 bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto is de subsidie € 2.000, dit blijft zo tot 2025. De subsidiepot wordt echter per jaar gemaximeerd. Wil je gebruik maken van deze subsidie? Controleer dan via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland of er nog ruimte is in de subsidiepot, de subsidie is vaak snel vergeven. Voor het jaar 2024 wordt er weer een nieuwe budget beschikbaar gesteld. Wees er snel bij want op is op!
Korting op benzine- en dieselaccijnzen
De korting op de benzine en dieselaccijnzen wordt met een jaar verlengd en de accijnzen worden eenmalig niet geïndexeerd.
Langer minder energiebelasting voor laadpaal
De elektriciteit die wordt gebruikt via de openbare laadpalen wordt geleverd met verlaagde energiebelasting. Via het Belastingplan 2023 is aangekondigd dat deze verlaging ook nog geldt in 2023 en 2024.
Belastingvrije kilometervergoeding
De belastingvrije kilometervergoeding is per 2023 verhoogd naar 21 cent en per 2024 wordt dit 23 cent per kilometer.
Wil jij weten hoe jij jouw kilometers zo fiscaal vriendelijk mogelijk kan maken? Neem dan contact met mij op via ParhamRahimzadeh@JAN.nl of 088-2202250.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Lees ook de overige artikelen uit de special van JAN©:
Inkomstenbelasting, tarieven
Inkomstenbelasting, kortingen en aftrekposten
Inkomstenbelasting, ondernemers
De nieuwe Box 3 heffing
Werkgevers en werknemers
DGA en B.V.
Duurzaamheid
BTW
De woning
Kindregelingen
Of de plannen daadwerkelijk zo doorgevoerd worden moeten we afwachten. JAN© houdt de ontwikkelingen op de voet in de gaten en verwerkt de wijzigingen z.s.m. op de betreffende pagina’s.