Om de klimaatdoelstellingen te halen is het autobeleid erop ingericht om minder CO2 uit te stoten. Per 2035 moeten alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn.
De stappen tot 2035
Dergelijke doelstellingen vergen voorbereiding en tussenstappen. Zo is aangegeven dat alle zakelijke auto’s per 2030 emissievrij moeten zijn. Ook wordt in 2030 het betalen naar gebruik ingevoerd (rekeningrijden). Waar we nu als eigenaar van een auto motorrijtuigenbelasting betalen, betalen we straks een bedrag per gereden kilometer (dat geldt ook voor kilometers die over de grens worden gemaakt). Voor vrachtwagens komt er met ingang van 2026 een kilometerheffing van € 0,15 per kilometer. Voor vrachtwagens komt dan het eurovignet te vervallen en de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd.
Verder zijn de lijnen met betrekking tot de autobelastingen tot en met 2025 reeds uitgezet, hieronder lees je hier meer over.
Wijzigingen in de BPM
De vrijstelling bpm voor bestelauto’s wordt per 1 januari 2024 in drie stappen afgebouwd naar nihil in 2026.
De bijtelling
Wanneer je in een auto van de zaak rijdt en meer dan 500 kilometer privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling voor het privégebruik van de auto die via de loonbelasting of de inkomstenbelasting in rekening wordt gebracht. Voor een auto van 15 jaar of ouder bedraagt de bijtelling 35% van de economische waarde van de auto. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaal je een bepaald percentage van de cataloguswaarde. Dit percentage is normaliter 22% over de catalogusprijs van de auto inclusief BTW en BPM.
Echter, bij een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling. Deze korting bedraagt van 2022-2024 6%. De maximale korting bedraagt in 2022 € 2.100 en € 1.800 vanaf 2023. Wanneer de auto op waterstof rijdt of het een (elektrische) zonnecelauto betreft, geldt dit maximum niet.
Bijtellingspercentages in een overzicht voor elektrische auto’s:
Jaar | Bijtellingspercentage (inclusief korting) | Korting op bijtelling tot bedrag (bijtelling cap) |
2022 | 16% | 35.000 |
2023 en 2024 | 16% | 30.000 |
Vanaf 2025 | 17% | 30.000 |
Wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft in 2022 heb je dus te maken met een bijtellingspercentage van 16% tot een cataloguswaarde van € 35.000 en heb je een auto die meer kost dan wordt er over het meerdere 22% bijtelling geheven. Het bijtellingspercentage dat van toepassing is op het moment van de tenaamstelling blijft 60 maanden van kracht.
Vanaf 2026 wordt er geen korting meer toegepast op de bijtelling en zal het tarief voor alle auto’s, ongeacht de cataloguswaarde of CO2 uitstoot, 22% bedragen. Als de plannen die er nu liggen tegen die tijd ook worden uitgevoerd natuurlijk.
Subsidie voor aanschaf elektrische auto – SEPP
Tot 2025 is er voor particulieren de subsidie van € 3.350 2022, vanaf 2023 € 2.950 en vanaf 2024 € 2.550 bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto is de subsidie € 2.000, dit blijft zo tot 2025. De subsidiepot wordt echter per jaar gemaximeerd. Wil je gebruik maken van deze subsidie? Controleer dan via deze pagina eerst of er nog ruimte is in de subsidiepot. Halverwege 2022 waren beide subsidiepotten al leeg. Voor het jaar 2023 wordt er weer een nieuwe budget beschikbaar gesteld. Wees er snel bij want op is op!
Belastingvrije kilometervergoeding
De belastingvrije kilometervergoeding wordt verhoogd van 19 cent tot 21 cent per 2023 en 23 cent vanaf 2024.
Wil jij weten hoe jij jouw kilometers zo fiscaal vriendelijk mogelijk kan maken? Neem dan contact met mij op via CamielLokerbol@JAN.nl of 088-2202 301
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Lees ook de overige artikelen uit de special van JAN©:
Inkomstenbelasting – de tarieven
Inkomstenbelasting – heffingskortingen
Inkomstenbelasting – wijzigingen voor ondernemers
DGA en VPB
Werkgevers en werknemers
Kindregelingen
De auto
De woning
Duurzaamheid
Overige maatregelen