square grey
square grey
square grey
square grey
square grey

JAN©

Werkgevers en werknemers

Belastingplan 2025

Door de krapte op de arbeidsmarkt en de stijging van de personeelskosten is het een uitdagende tijd voor werkgevers. Veel werkgevers hebben te maken met een aanzienlijke stijging van het minimumloon. Daarnaast zijn er veel loongerelateerde subsidies afgeschaft. We zien er nog weinig voor terug komen. En zijn benieuwd wat er op Prinsjesdag wordt gepresenteerd hieromtrent.

30%-regeling versoberd

Voor werknemers uit het buitenland kunnen werkgevers nu gebruikmaken van de gunstige
30%-regeling. De hoogte van de vrijstelling wordt stapsgewijs afgebouwd. De eerste 20 maanden geldt er een vrijstelling van 30% van het loon, vervolgens 20 maanden 20% en de daaropvolgende
20 maanden geldt er een vrijstelling van 10%. Deze regeling wordt beperkt tot de Balkenende-norm (€ 223.000 in 2024).

Er is echter veel kritiek gekomen op het afbouwen van de regeling, omdat dit schadelijk zou zijn voor de economie. Zo is door de Eerste Kamer een motie aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen de evaluatie van de 30%-regeling naar voren te halen en in 2024 te laten plaatsvinden. Op basis van deze evaluatie zou dan in het Belastingplan 2025 aangepaste regelgeving kunnen worden opgenomen. Uit de evaluatie is gebleken dat het wel wenselijk is om vanuit de overheid een regeling te treffen waardoor er kennismigranten naar Nederland blijven komen. Ook is een financiële prikkel het juiste instrument. Verder wordt er aangegeven in de evaluatie dat de 30%-regeling een stimulerende werking heeft.
Er valt dus te bezien waar dit huidige kabinet voor gaat kiezen.

De werkkostenregeling (WKR)

Via de WKR kun je werknemers onbelaste vergoedingen en verstrekkingen geven. Het mag daarbij ook gaan om zaken waar werknemers privé-voordeel van kunnen hebben, zoals het kerstpakket. Als het totale bedrag dat je uitgeeft aan deze vergoedingen en verstrekkingen binnen de zogenoemde vrije ruimte blijft dan voorkom je 80% eindheffing. De vrije ruimte is vanaf 2024, over de eerste € 400.000 van de bruto loonsom, 1,92% en boven de € 400.000 1,18%. Of deze percentages in stand blijven voor 2025 zal op Prinsjesdag bekend worden gemaakt.

Reiskostenvergoeding

De belastingvrije kilometervergoeding is per 2024 verhoogd naar 23 cent per kilometer. Dit is twee cent meer dan in 2023. Deze verhoging is er gekomen omdat er berekeningen liggen die laten zien dat de daadwerkelijke kosten per kilometer ook steeds hoger worden. Als het huidige beleid wordt doorgevoerd door het nieuwe kabinet zal de belastingvrije kilometervergoeding per 2025 niet worden verhoogd én zal de vergoeding per 2028 weer worden geëvalueerd.
Het maakt overigens voor de regeling niet uit met welk vervoersmiddel de kilometers worden gemaakt. Vanaf 2024 heb je tevens de mogelijkheid om aan jouw werknemer belastingvrij (een vergoeding voor) een OV-kaart verstrekken onder voorwaarde dat deze ook zakelijk (waaronder voor woon-werkverkeer) wordt gebruikt. De privé-kilometers worden niet als loon in aanmerking genomen.

LIV afgeschaft per 2025

Sinds 2017 was er voor werkgevers een compensatie voor werknemers met een laag inkomen, het lage-inkomensvoordeel (LIV). Het idee van de regeling is de loonkosten van deze werknemers te verlagen en stimuleren de werknemers in dienst te houden of te nemen. Volgens het coalitieakkoord zal het LIV worden afgeschaft per 2025. Er wordt gewerkt aan de verbetering van loonkostenvoordelen. Deze zouden ingaan per 1 januari 2026. Met een nieuw kabinet in aantocht is de vraag welke koers er wordt gekozen en hoe dit eruit zal komen te zien.

Loonkostenvoordelen LKV voor de doelgroep ouderen wordt afgeschaft

Wanneer je nu als werkgever een of meerdere oudere werknemers in dienst neemt, dan kom je in aanmerking voor het Loonkostenvoordeel (LKV). Het LKV voor ouderen zal per 2026 worden afgeschaft. De doelmatigheid van het LKV ouderen zou beperkt zijn. De LKV-bedragen over 2026 worden door de Belastingdienst uitgekeerd in 2027. Deze maatregel levert na 2027 dus pas een besparing op voor de staatskas.

Eenmalig bedrag opnemen op de pensioendatum vanaf 2025

Het idee van het nieuwe pensioenakkoord is dat deelnemers zelf meer invloed kunnen uitoefenen op het pensioeninkomen. Zo wordt het waarschijnlijk vanaf 1 januari 2025 mogelijk om eenmalig een bedrag in één keer uit te laten betalen (de ingangsdatum is reeds meerdere malen uitgesteld). De hoogte van het bedrag is maximaal 10% van het ouderdomspensioen. Het pensioeninkomen wordt hierdoor uiteraard wel lager. Voor sommige werknemers kan een eenmalig bedrag uit het pensioenvermogen aantrekkelijker zijn vlak na pensionering, dan een hogere uitkering in de jaren daarna. Bijvoorbeeld om schulden af te lossen (zoals een hypotheek), te reizen of de eigen woning te verbouwen.
Wanneer je een pensioenuitkering verwacht van circa € 10.000 per jaar dan is jouw pensioenpot ongeveer € 220.000 in totaal. Stel, je besluit bij een dergelijk pensioen 10% op te nemen om die gedroomde lange reis van te maken, dan wordt er € 22.000 (exclusief belastingheffing) uitgekeerd. Je pensioenuitkering wordt uiteraard wel met 10% verminderd naar ongeveer € 9.000 per jaar.
Deze wettelijke mogelijkheid geldt alleen op de pensioendatum óf in de maand februari van het jaar volgend op het jaar waarin de werknemer de AOW-uitkering ontvangt.

Heb je vragen over lonen of dit artikel? Neem dan contact op met Rosa Kromhout van der Meer via 088-2202295. RosaKromhoutvanderMeer@JAN.nl

Rosa Kromhout van der Meer,
Adviseur loonheffingen

______________________________________________________________________________________________________________________________

Lees ook de overige artikelen uit de pre-Prinsjesdagspecial van JAN©:
De DGA en de B.V.
De IB-ondernemer/ ZZP-er
Inkomstenbelasting
Duurzaamheid
BTW
De woning
Kindregelingen
De auto
Overige maatregelen

Uiteraard zal JAN© je op Prinsjesdag weer voorzien van een special met daarin de belangrijkste items uit het Belastingplan 2025.

Gerelateerde artikelen

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Disclaimer

*Disclaimer: De uitkomst van de JAN© Fusies & Overnames Waarderingstool is geen specifieke waardebepaling, maar een eerste indicatie. JAN© Fusies & Overnames BV heeft geen zelfstandige beoordeling gemaakt van de onderneming. JAN© Fusies & Overnames BV geeft geen garantie en aanvaardt geen aansprakelijkheid inzake getrouwheid of volledigheid van de informatie die in deze waarderingstool zijn opgenomen. Deze waardebepaling is uitsluitend bedoeld voor overleg tussen JAN© Fusies & Overnames BV en de aanvrager en kan niet worden gezien als een aanbeveling om de onderneming te (ver)kopen tegen de rekenkundige uitkomst van de waarderingstool, noch als een garantie van JAN© Fusies & Overnames BV dat de onderneming ge- of verkocht kan worden tegen een prijs die overeenkomt met deze uitkomst. De waarde van een onderneming is niet objectief of eenduidig vast te stellen en per definitie ongelijk aan de prijs. De uiteindelijke prijs komt tot stand via onderhandelingen tussen koper en verkoper. Aan de uitkomsten kunnen geen rechten worden ontleend.

Vul je gegevens in

*Verplichte velden

EBITDA rekenhulp

EBITDA = bedrijfsresultaat vóór rentelasten, belastingen en afschrijvingen. Met deze rekenhulp bereken je jouw EBITDA. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met een branche-specifieke multiple. Op basis van deze gegevens ontvang je een indicatie van jouw bedrijfswaarde. Vul de onderstaande bedragen in euro’s in.

Vul hier het bedrijfsresultaat voor belasting in van het meest recente boekjaar.
Vul hier de rentelasten in van het meest recente boekjaar.
Vul hier de afschrijvingskosten in van het meest recente boekjaar.