Belastingplan 2025
Per 2035 moeten binnen de EU alle nieuw verkochte personenauto’s en lichte bestelbusjes emissievrij zijn. Er mogen dan geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden.
Met dit voorstel heeft het Europees Parlement begin 2023 ingestemd.
De stappen tot 2035
Om de doelstellingen te halen zijn de volgende tussenstappen aangegeven door het vorige kabinet:
Per 2025 zouden alle zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn. Daarnaast krijgen veel grote steden een emissievrije zone per 2025. Een van de stappen zou zijn dat vanaf 2030 het rekeningrijden zou worden geïntroduceerd. Er is echter een motie ingebracht om ervoor te zorgen dat het rekeningrijden niet wordt ingevoerd. Deze heeft de meerderheid behaald in de Tweede Kamer. Het idee was dat door het rekeningrijden mensen de auto vaker zouden laten staan waardoor de CO2-uitstoot door auto’s verlaagd zou worden én uiteraard om de schatkist te vullen.
Momenteel is de overheid bezig met de realisatie van de vrachtwagenheffing. Deze loopt volgens planning en zal naar verwachting vanaf 2026 worden ingevoerd. De vrachtwagenheffing zal waarschijnlijk € 0,15 per kilometer bedragen. Voor vrachtwagens komt dan het eurovignet te vervallen en de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd.
In het Belastingplan komen de volgende maatregelen naar voren:
Tariefkorting emissievrije personenauto’s
De korting in de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s zou vervallen met ingang van 1 januari 2026. Het kabinet stelt nu voor om van 2026 tot en met 2029 een nieuwe tariefkorting van 25% in de motorrijtuigenbelasting te introduceren voor emissievrije personenauto’s. In 2025 zal het kabinet evalueren of de tariefkorting hoog genoeg is. Overigens geldt in 2025 nog een korting van 75%.
Privé gebruik bestelbus
Bij doorlopend wisselend gebruik van een bestelauto van de zaak is het lastig om het privé gebruik per werknemer te bepalen. Daarom kun je ervoor kiezen om een vast bedrag van € 300 als eindheffing te betalen (als werkgever). Dit bedrag wordt met ingang van 1 januari 2025 verhoogd naar € 439 (en daarna jaarlijks geïndexeerd).
Plug-in hybride
Het speciale tarief in de BPM voor plug-in hybride voertuigen (PHEV) wordt geschrapt.
Benzine- en dieselaccijnzen
De korting op de benzine en dieselaccijnzen is in 2024 verlengd. In de eerdere plannen zou deze korting in 2025 worden opgeheven. In het Belastingplan staat echter dat de korting toch met één jaar wordt verlengd. Er wordt geen inflatiecorrectie toegepast.
Verder zijn de lijnen met betrekking tot de autobelastingen tot en met 2025 als volgt reeds uitgezet:
De bijtelling
Wanneer je in een auto van de zaak op jaarbasis (wordt pro rata berekend) meer dan 500 kilometer privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling voor het privégebruik van de auto die via de loonbelasting of de inkomstenbelasting in rekening wordt gebracht. Voor een auto van
15 jaar of ouder bedraagt de bijtelling 35% van de economische waarde van de auto. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaal je een bepaald percentage van de cataloguswaarde. Dit percentage is normaliter 22% over de catalogusprijs van de auto inclusief BTW en BPM. Echter, bij een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling. Deze korting bedraagt 6% in 2024, tot een maximum bedrag van € 30.000. De maximale korting is hiermee € 1.800. Wanneer de auto op waterstof rijdt of het een (elektrische) zonnecelauto betreft, geldt dit maximum niet.
Bijtellingspercentages in een overzicht voor elektrische auto’s:
Jaar | Bijtellingspercentage (inclusief korting) | Korting op bijtelling tot bedrag (bijtelling cap) |
2023 en 2024 | 16% | 30.000 |
2025 | 17% | 30.000 |
2026 | 22% | N.v.t. |
Wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft in 2024 heb je dus te maken met een bijtellingspercentage van 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Heb je een auto die meer kost dan € 30.000, dan wordt over het meerdere 22% bijtelling geheven. Het bijtellingspercentage dat van toepassing is op het moment van de tenaamstelling blijft 60 maanden van kracht.
Vanaf 2026 wordt geen korting meer toegepast op de bijtelling en zal het tarief voor alle auto’s, ongeacht de cataloguswaarde of CO2 uitstoot, 22% bedragen. Tenminste, als de plannen die er nu liggen tegen die tijd ook worden uitgevoerd natuurlijk.
Belastingvrije kilometervergoeding
De belastingvrije kilometervergoeding is per 2024 verhoogd naar 23 cent per kilometer. De belastingvrije kilometervergoeding wordt per 2025 niet verhoogd. De regeling zal 2028 weer worden geëvalueerd.
Subsidie voor aanschaf elektrische auto (SEPP)
Door middel van de SEPP regeling kunnen particulieren tot 2025 € 2.550 subsidie aanvragen bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto is de subsidie
€ 2.000. De subsidiepot wordt echter per jaar gemaximeerd en de subsidie voor tweedehands elektrische auto’s is in juli 2024 overtekend. Voor nieuwe elektrische auto’s was in juli nog de helft van de subsidiepot beschikbaar. In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat de SEPP stopt in 2025. Wanneer de aanvraag in 2024 is goedgekeurd, maar de auto pas in 2025 op naam kan worden gezet in het kentekenregister dan ontvang je alsnog de subsidie.
Wil je nog gebruik maken van deze subsidie? Controleer dan via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland of er nog ruimte is in de subsidiepot. Wees er snel bij want op is op!
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
De subsidiepot voor de SEBA was leeg. Op 29 juli jl. is er echter weer 30 miljoen euro bijgestort in de subsidiepot. Deze landelijke subsidie bedragt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. Er geldt echter een maximum van 10% van de netto catalogusprijs. Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen is het percentage 12%. (Voor grote ondernemingen bedraagt dit percentage 7%). De subsidie is beschikbaar bij koop én financial lease contracten. Bij financial lease ontvang je het subsidiebedrag in maandelijkse termijnen.
Deze subsidie geldt onder meer alleen als:
– de netto cataloguswaarde van de bedrijfsauto tenminste € 20.000 bedraagt;
– de bedrijfsauto 3 jaar op de naam van jouw onderneming blijft staan;
– de bedrijfsauto nog niet eerder op naam en/of kenteken is gezet.
Let op! De SEBA is open voor aanvragen tot en met 31 december 2024. De aanvraag voor de subsidie moet zijn gedaan vóórdat de koopovereenkomst definitief is (de subsidie toekenning opnemen als ontbindende voorwaarde is toegestaan). Na de toekenning moet er voor de vaststelling een tweede aanvraag worden gedaan, met de definitieve overeenkomst en het kenteken. Ook voor deze subsidie geldt: Controleer via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland of er nog ruimte is in de subsidiepot.
Wijziging motorrijtuigenbelasting (MRB)
Het vorige kabinet was voornemens om de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting voor autobussen binnen het OV die op autogas rijden te beëindigen per 1 januari 2030. Het huidige kabinet laat deze beëindiging per 2030 in stand.
Verder wordt de vrijstelling danwel verlaging binnen de motorrijtuigenbelasting voor LPG, CNG en LNG afgeschaft per 1 januari 2026. In dit kader zullen ook eigenaars van kampeerauto’s, paardenvervoer en oldtimers meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Het kwarttarief dat nu gehanteerd wordt voor o.a. kampeerauto’s wordt per 2026 vervangen door een halftarief.
Wijziging Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen BPM
De vrijstelling BPM voor bestelauto’s die op benzine, diesel of gas rijden, wordt per 1 januari 2025 afgeschaft. Daarmee wordt een niet-elektrische bestelauto per 2025 ongeveer € 11.500 duurder. Het doel hiervan is het stimuleren van de verkoop van heel zuinige bestelauto’s.
Het vaststellen van het bpm-tarief voor bestelauto’s gaat veranderen. Nu bepaalt de nettocatalogusprijs hoe hoog het bpm-tarief is. Vanaf 2025 wordt het bpm-tarief bepaald door de CO2-uitstoot van de bestelauto.
Tip! Vanuit fiscaal oogpunt is het raadzaam om in 2024 nog een nieuwe niet-elektrische bestelauto op jouw onderneming te naam te stellen indien je die nodig hebt voor je onderneming.
Energiebelasting voor laadpaal
De elektriciteit die wordt gebruikt via de openbare laadpalen wordt geleverd met verlaagde energiebelasting. In 2024 geldt nog een verlaging van € 0,085 cent per kW/u. Per laadbeurt scheelt dit circa € 4,25 (8,5 ct per kW/u x 50 kWh = € 4,25).
Wil jij weten hoe jij jouw kilometers zo fiscaal vriendelijk mogelijk kan maken? Neem dan contact met mij op via MarcoPelk@JAN.nl of 088-2202302.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Lees ook de overige artikelen uit de Prinsjesdagspecial van JAN©:
De DGA en de B.V.
De IB-ondernemer/ ZZP-er
Werkgevers en werknemers
Inkomstenbelasting
Duurzaamheid en subsidies
BTW
De woning
Kindregelingen
Overige belangrijke maatregelen