De BTW-aangifte over het eerste kwartaal 2022, je moet er binnenkort mee aan de slag. Controleer of al je verzonden verkoopfacturen zijn voldaan. Is dit niet het geval? Lees dan even verder.
Constateer jij dat die ene nota wel heel lang blijft openstaan?
Je bent als ondernemer lekker bezig en hebt een mooie klus afgerond, je factuur is verstuurd en de BTW is afgedragen. Vervolgens merk je dat het bij de klant niet zo lekker gaat en wordt de factuur niet voldaan. Auw! Er is echter een pleister op de wond: vraag de BTW terug!
Factuur wordt niet betaald, wat nu?
Na diverse telefoontjes en aanmaningen blijkt een klant niet in staat te zijn jouw factuur te betalen. Wat te doen? Je kunt de btw terugvragen zodra zeker is dat de vordering (gedeeltelijk) niet wordt voldaan. Dit is in ieder geval uiterlijk 1 jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum. Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is dit 30 dagen na ontvangst van de factuur.
Hoe vraag ik de btw terug?
Het bedrag van de teruggaaf verwerk je in de aangifte BTW over het tijdvak waarin de oninbaarheid is ontstaan of waarin de termijn van één jaar is verstreken. Je vult het bedrag dat je terug wilt vragen in als negatieve omzet en negatieve BTW bij vraag 1a of vraag 1b van de BTW-aangifte.
Wordt de factuur alsnog voldaan?
Wat te doen als de factuur waarover je BTW hebt teruggevraagd alsnog wordt voldaan? Dan geef je het bedrag aan omzet en BTW in de eerstvolgende BTW-aangifte opnieuw aan. Wanneer je met de klant een betalingsregeling treft dan kun je de BTW uiteraard niet terugvragen.
Heb je vragen over oninbare vorderingen en het terugvragen van de btw? Neem dan contact op met Aranka Veen via ArankaVeen@JAN.nl of 088-2202348.
Dit bericht is 22-3-2022 voor het laatst aangepast.