square grey
square grey
square grey
square grey
square grey
Ontslag door social media gebruik

JAN©

Ontslag door gebruik social media

Onlaakbaar gedrag

Zo overwoog de kantonrechter te Arnhem dat een werknemer met een bericht op Facebook (hij noemde Blokker een “hoerebedrijf” en zijn leidinggevende een “hoerestumperd”) zijn werkgever op grovelijke wijze heeft beledigd en dat dit bericht met vrijheid van meningsuiting niets te maken had. De arbeidsovereenkomst werd met onmiddellijke ingang – zonder toekenning van vergoeding – ontbonden. De werknemer was wel door werkgever gewaarschuwd.

In een andere zaak ontbond de kantonrechter te Arnhem de arbeidsovereenkomst van een werknemer – weliswaar met vergoeding – wegens o.a. “uiterst onlaakbaar gedrag” omdat de werknemer op Facebook over een collega onder meer schreef: “ja hoor, mag je morgen weer met die zwarte mee (…) en “het is getint en het werkt niet hard?”.

Via zakelijke e-mail

Ook negatieve uitlatingen via de zakelijke e-mail over collega’s kan leiden tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Zo oordeelde de kantonrechter in Roermond dat het noemen van een blinde collega “blind varken” en “kutmongool” een redelijke grond opleveren voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Omdat volgens de rechter geen sprake was van ernstige verwijtbaarheid aan de zijde van de werkneemster, was werkgever overigens wel een transitievergoeding aan werkneemster verschuldigd.

Status update

Meer recentelijk oordeelde de kantonrechter te Utrecht dat een werknemer die weigerde om zijn huidige status op LinkedIn aan te passen, terecht op staande voet was ontslagen. Omdat het weliswaar opzettelijk is geweest en kinderachtig, was er volgens de rechter geen sprake van ernstig verwijtbaar handelen, diende de werkgever wel een transitievergoeding aan de werknemer te betalen.

Social mediabeleid

Uit bovengenoemde uitspraken blijkt dat werknemers ook op social media niet onbeperkt hun gang kunnen gaan en dat gedragingen op social media zelfs kunnen leiden tot ontslag op staande voet. Toch doen werkgevers er verstandig aan wel een social mediabeleid in te voeren waarin staat wat wel en niet geoorloofd is en waarin sancties worden gesteld op overtreding daarvan, zodat ontslag eerder voor de hand ligt. Een gewaarschuwd werknemer telt immers voor twee!

 

Heb je vragen over het gebruik van social media en/of wil je een social mediabeleid opstellen, neem dan contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Disclaimer

De uitkomst van de JAN© Waarderingstool is geen specifieke waardebepaling, maar een eerste indicatie. JAN© heeft geen zelfstandige beoordeling gemaakt van de onderneming. JAN© geeft geen garantie en aanvaardt geen aansprakelijkheid inzake getrouwheid of volledigheid van de informatie die in deze waarderingstool zijn opgenomen. Deze waardebepaling is uitsluitend bedoeld voor overleg tussen JAN© en de aanvrager en kan niet worden gezien als een aanbeveling om de onderneming te (ver)kopen tegen de rekenkundige uitkomst van de waarderingstool, noch als een garantie van JAN© dat de onderneming ge- of verkocht kan worden tegen een prijs die overeenkomt met deze uitkomst. De waarde van een onderneming is niet objectief of eenduidig vast te stellen en per definitie ongelijk aan de prijs. De uiteindelijke prijs komt tot stand via onderhandelingen tussen koper en verkoper. Aan de uitkomsten kunnen geen rechten worden ontleend.

Vul de onderstaande gegevens in

EBITDA rekenhulp

Met deze rekenhulp bereken je jouw EBITDA. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met een branche-specifieke multiple. Op basis van deze gegevens ontvang je een indicatie van jouw bedrijfswaarde.