Na het einde van het thuiswerkadvies zijn veel werknemers weer op de werkvloer aanwezig. Echter, het thuiswerken is werkgevers en werknemers soms ook goed bevallen en er wordt veel gekozen voor een combinatie. Hoe ga jij hiermee om? En hoe ga je om met de uitgeleende spullen voor de tijdelijke werkplek thuis?
Een goed ingerichte werkplek
Gezien de Arbowet ben je als werkgever verantwoordelijk voor de inrichting van een goede thuiswerkplek als de werknemer thuis werkt. Je hebt de mogelijkheid om zaken als een bureau, bureaustoel en goede verlichting die bijdragen aan de goede werkplek belastingvrij ter beschikking te stellen, verstrekken of vergoeden.
Geheel terug naar kantoor
Wanneer de werknemer niet meer thuiswerkt dan zullen de ter beschikking gestelde meubelen en verlichting weer ingeleverd moeten worden. Of je de spullen aan de werknemer hebt uitgeleend of dat je een budget beschikbaar hebt gesteld voor de aanschaf van zaken voor een goede werkplek maakt niet uit. Uiteraard mag je er als werkgever ook voor kiezen om de werknemer de spullen te laten houden, maar wanneer het niet meer gebruikt wordt voor het werk moet er belasting betaald worden over de restwaarde.
Wil je de meubelen niet terugnemen?
Wanneer je er als werkgever voor kiest om de beschikbaar gestelde meubelen en verlichting niet te laten inleveren dan kunnen de zaken tegen de restwaarde over worden overgenomen. Wil je de werknemer niet belasten voor de restwaarde? Dan kun je de spullen ook belastingvrij overdragen door de restwaarde onder te brengen, in de vrije ruimte van de werkkostenregeling.
De belastingheffing
Wanneer je de werknemer wilt ontzien kun je de restwaarde onderbrengen in de werkkostenregeling. Als de vrije ruimte nog niet volledig is benut kun je deze hieraan besteden. De vrije ruimte bedraagt in 2022 1,7% van de bruto loonsom tot € 400.000, plus over het meerdere 1,18% van de bruto loonsom. Wanneer de vrije ruimte volledig is benut zou je als werkgever de belasting over de restwaarde nog via de eindheffing kunnen afdragen. De eindheffing bedraagt 80%.
Wanneer je de heffing niet via de werkkostenregeling laat lopen dan is de restwaarde van de meubelen belast als loon in natura bij de werknemer, er wordt dan loonbelasting ingehouden op het salaris van de werknemer.
Onderdeel van RI&E
RI&E staat voor Risico Inventarisatie en Evaluatie. Als werkgever zorg je natuurlijk voor een veilige, goede en goed onderhouden werkplek. Echter, er zijn binnen elk beroep wel risico’s die een werknemer zou kunnen lopen. Deze leg je vast in een RI&E. Het is vanuit de Arbowet verplicht er een op te stellen. Wanneer je er als werkgever ondersteunt denk er dan ook aan dat dit onderdeel wordt van je RI&E. Het SZW controleert steeds vaker op een actuele RI&E. Via het artikel over de RI&E vertel ik je graag meer.
Reis- of thuiswerkvergoeding
Per 1 januari jl. is er een einde gekomen aan de goedkeuring voor het doorlopen van de vaste reiskostenvergoeding. Tot die tijd mochten vergoedingen ongewijzigd doorlopen bij een gewijzigd reispatroon gezien de coronacrisis. Daarnaast mag er vanaf 2022 mag belastingvrij een thuiswerkvergoeding van maximaal € 2,00 per dag worden gegeven. Ik vertel je in dit artikel meer over hoe de vergoedingen nu toegepast moeten worden.
Wil jij alles goed geregeld hebben omtrent het thuiswerken van jouw werknemers?
Neem dan contact op met Rosa Kromhout van der Meer 088-2202295 of RosaKromhoutvanderMeer@JAN.nl