Wanneer je in 2023 een pand hebt gekocht en bij de koop hebt gekozen voor een met BTW belaste levering, dan is het tijd voor actie!
Bij de koop van een pand, kun je kiezen voor een met BTW belaste levering als je aan de volgende voorwaarde voldoet:
Het pand wordt voor tenminste 90% gebruikt om omzet te realiseren waar btw over betaald moet worden. Wanneer je een werkgeversorganisatie, makelaar in onroerende zaken, reisbureau, arbodienst postvervoersbedrijf of openbare radio- en televisieorganisatie hebt, dan is dit percentage 70%.
Wat moet ik verklaren?
Als koper moet je binnen vier weken na afloop van het jaar dat volgt op het jaar waarin je het pand hebt gekocht nog wel een schriftelijke verklaring aan de verkoper en de Belastingdienst sturen. Hierin geef je aan dat je het pand de afgelopen jaren daadwerkelijk voor minimaal 90% (of 70%) voor belaste prestaties hebt gebruikt.
Wanneer je dus in 2023 een pand hebt gekocht, en hebt gekozen voor een met BTW belaste levering, moet je dit vóór 28 januari 2025 hebben verklaard.
Wat stuur ik naar wie?
Rond de BTW- formaliteiten m.b.t. de aanschaf van het pand dan tijdig netjes af en stuur de verkoper een verklaring waarin je aangeeft dat je daadwerkelijk aan de 90% (of 70%)-eis hebt voldaan. Je stuurt vervolgens een kopie van deze verklaring naar de Belastingdienst.
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Dave de Heiden via DavedeHeiden@JAN.nl of 088-2202318 of Johan Bleij via JohanBleij@JAN.nl of 088-2202423.