Door de forse groei van de elektronische handel de laatste jaren zijn de geldende btw-regels toe aan vernieuwing. Vanaf 1 juli 2021 wijzigen daarom de btw-regels voor afstandsverkopen in de EU.
De nieuwe BTW regels zullen met name gelden voor ondernemers die goederen en diensten leveren aan consumenten en overheden. Hieronder vind je een opsomming van de wijzigingen die vanaf 1 juli 2021 zullen ingaan.
Het éénloketsysteem
De nieuwe BTW regels zullen ervoor zorgen dat je veel sneller dan nu btw bent verschuldigd in het land van je afnemer. Om tegemoet te komen aan deze extra administratieve lasten heeft de wetgever (wéér) iets nieuws bedacht; het éénloketsysteem. De registratie hiervoor is mogelijk vanaf 1 april 2021.
Dit systeem is al te gebruiken door ondernemers die digitale diensten leveren aan afnemers in andere lidstaten, maar wordt uitgebreid zodat alle ondernemers hier gebruik van kunnen maken. Voor ondernemers die reeds gebruik maken van de MOSS aangifte hoeft er geen actie te worden ondernomen. Via dit systeem kun je straks aangifte doen bij de Nederlandse Belastingdienst van al je grensoverschrijdende verkopen in andere lidstaten en de verschuldigde BTW ook afdragen aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdiensten gaan dan vervolgens de geïnde gelden onderling verdelen. Of je gebruik wilt maken van dit systeem mag je als ondernemer zelf weten, je mag er ook voor kiezen om je te registreren in het land van je afnemer en daar aangifte te doen en belasting afdragen. Dit kan bijvoorbeeld de voorkeur hebben als je ook BTW kunt terugvragen in een andere lidstaat, dit is met gebruik van het éénloketsysteem niet mogelijk.
Voor kleine ondernemers met een gezamenlijke omzet tot € 10.000 in andere lidstaten geldt dat je de verschuldigde btw gewoon kan afdragen in Nederland. Als voorwaarde hiervoor geldt wel dat je maar in één EU-lidstaat gevestigd mag zijn. Als je bijvoorbeeld nog een vaste inrichting in Duitsland hebt, kun je geen gebruik maken van deze tegemoetkoming.
Wijzigingen voor leveranciers buiten de Unie
Voor leveranciers binnen de Unie is er ook een positief nieuwtje: De BTW-vrijstelling bij de invoer van goederen met waarde tot € 22 die geleverd worden door een leverancier van buiten de Unie aan een afnemer binnen de Unie, wordt namelijk afgeschaft. Hierdoor wordt een gelijker speelveld gecreëerd.
Aan leveranciers van zendingen met een waarde tot € 150 buiten de EU wordt de gelegenheid gegeven om de BTW aan te geven en af te dragen via een nieuwe toepassing van het éénloketsysteem: de invoerregeling. Hierdoor betaalt de consument de koopprijs inclusief BTW aan de leverancier en wordt niet meer geconfronteerd met BTW of kosten van invoer nadat zij de goederen hebben besteld bij de leverancier.
Een groot deel van de internetverkopen van goederen wordt aan klanten verkocht via online handelplatforms, zoals marktplaatsen. De nieuwe btw-regels zorgen ervoor dat deze handelplatforms verantwoordelijk worden voor de BTW-inning van ondernemers buiten de Unie.
Post- en koerierdiensten verzorgen voor een groot deel van de goederenzendingen van buiten de Unie met een waarde tot € 150 de invoeraangifte. Omdat er een vorm van uitstel van betaling geldt voor de BTW, hoeven deze post- en koerierdiensten door de nieuwe regels geen zekerheid te stellen voor de BTW die men bij invoer van pakketjes van buiten de EU verschuldigd is. Als de leverancier geen gebruik heeft gemaakt van de invoerregeling is er geen BTW- vrijstelling en is er voor die pakketjes dus BTW verschuldigd op het moment dat de pakketjes worden ingevoerd.
Kortom, vanaf 1 juli 2021 gaat er een hoop veranderen en zul je als ondernemer veel vaker dan nu het geval is te maken krijgen met BTW-verplichtingen in andere lidstaten. Ben jij benieuwd wat er voor jou veranderd? Neem dan contact op met Aranka Veen via ArankaVeen@JAN.nl