square grey
square grey
square grey
square grey
square grey
De auto en bijtelling

JAN©

De auto

De bijtelling

Wanneer je in een auto van de zaak rijdt en meer dan 500 kilometer privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling voor het privégebruik van de auto die via de loonbelasting of de inkomstenbelasting in rekening wordt gebracht.
Voor een auto van 15 jaar of ouder bedraagt de bijtelling 35% van de economische waarde van de auto. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaal je een bepaald percentage van de cataloguswaarde.
Dit percentage is normaliter 22% over de catalogusprijs van de auto inclusief BTW en BPM.

Echter, bij een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling. Deze korting bedraagt in 2020 14% en in 2021 10%. De maximale korting bedraagt in 2020 € 6.300 en € 4.000 in 2021. Wanneer de auto op waterstof rijdt geldt dit maximum niet. Het kabinet heeft nu aangegeven dat ze (elektrische) zonnecelauto’s, net zoals dat nu al geldt voor auto’s die op waterstof rijden, vanaf 2021 uitsluiten voor de gemaximeerde korting.

Bijtellingspercentages in een overzicht voor elektrische auto’s
Jaar Bijtellingspercentage
(inclusief korting)
Korting op bijtelling tot bedrag(bijtelling cap)
2020 8% 45.000
2021 12% 40.000
2022-2024 16% 40.000
2025 17% 40.000

Wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft in 2021 heb je dus te maken met een bijtellingspercentage van 12% tot een cataloguswaarde van € 40.000 en heb je een auto die meer kost dan wordt er over het meerdere 22% bijtelling geheven.
Het bijtellingspercentage dat van toepassing is op het moment van de tenaamstelling blijft 60 maanden van kracht.

Vanaf 2026 wordt er geen korting meer toegepast op de bijtelling en zal het tarief voor alle auto’s, ongeacht de cataloguswaarde of CO2 uitstoot, 22% bedragen. Als de plannen  die er nu liggen tegen die tijd ook worden uitgevoerd natuurlijk.

Wijzigingen in de BPM

Nu ben je BPM verschuldigd op het moment dat de tenaamstelling van een auto of motor plaatsvindt. Het kabinet laat in het Belastingplan 2021 weten dat zij het heffingsmoment naar voren wil halen, waardoor het moment van inschrijving in het kentekenregister het nieuwe heffingsmoment wordt.

De tabel waarmee de verschuldigde BPM wordt berekend, is reeds aangepast op 1 juli jl.
Nu is aangekondigd dat de schijven en tarieven verder worden aangescherpt vanaf 2021. De grenswaardes van de CO2-schijven zullen worden verhoogd en de belasting per gram CO2 zal (ná indexering!) met 4,38% worden verhoogd. Waardoor er per saldo meer BPM verschuldigd is bij de aanschaf van een nieuwe auto in 2021.

Langer minder energiebelasting voor laadpaal

Wanneer je nu niet meer dan 10.000 kWh aan elektriciteit verbruikt bedraagt de verschuldigde energiebelasting nu € 0,09770 per kWh. Echter, wanneer je de elektriciteit gebruikt voor het opladen van de elektrische auto is de energiebelasting € 0,05083 per kWh. Deze verlaging van het tarief van de energiebelasting zou eindigen per 1 januari 2021. Door middel van het belastingplan laat de staatssecretaris weten deze verlaging graag aan te houden tot 2023.

Subsidie voor aanschaf elektrische auto in 2021

Ook in 2021 is er voor particulieren weer de subsidie van € 4.000 voor de aanschaf van een elektrische auto. Maar hier geldt: er is een beperkte subsidiepot dus wees er snel bij. Op is op!

Wil jij weten hoe jij jouw kilometers zo fiscaal vriendelijk mogelijk kan maken? Neem dan contact op met Camiel Lokkerbol via CamielLokkerbol@JAN.nl of 088-2202301


Lees ook onze overige artikelen over het Belastingplan 2021:


Gerelateerde artikelen

Ontvang actueel en persoonlijk nieuws

Hoe breng je jouw onderneming verder? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.