square grey
square grey
square grey
square grey
square grey
Auto uitlaat met blad

JAN©

De auto in 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

We zijn op weg naar een uitstootloze mobiliteit. Om de klimaatdoelstellingen te halen is ook ons landelijke autobeleid erop ingericht om minder CO2 uitstoot te stimuleren. Met als uiteindelijk doel dat in 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij moeten zijn. De grote lijnen met betrekking tot de autobelasting tot 2025 zijn reeds uitgezet. Duidelijk is dat deze zijn gericht op vergroenen.

Wijzigingen in de BPM
Nu ben je BPM verschuldigd op het moment dat de tenaamstelling van een auto of motor plaatsvindt. Dit heffingsmoment wordt naar voren gehaald, waardoor het moment van inschrijving in het kentekenregister het nieuwe heffingsmoment wordt. Deze wijziging zou ingaan per 1 juli 2021, maar dit wordt per 1 januari 2022. Hiermee is het kabinet tegemoet gekomen aan de wens van de branche om meer tijd ter voorbereiding op de wijziging.
Ook is er een overgangsregeling beschreven waardoor niet alle BPM van gebruikte geïmporteerde voertuigen die in voorraad staan op 1 januari 2022 gelijk moet worden betaald.
Verder worden de CO2– schijfgrenzen en tarieven BPM voor de jaren 2022 – 2025 aangepast. In de wet is verder een verduidelijking opgenomen waarin beschreven wordt dat de BPM is bedoeld voor motorrijtuigen die van de weg gebruik maken.

De bijtelling
Wanneer je in een auto van de zaak rijdt en meer dan 500 kilometer privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling voor het privégebruik van de auto die via de loonbelasting of de inkomstenbelasting in rekening wordt gebracht. Voor een auto van 15 jaar of ouder bedraagt de bijtelling 35% van de economische waarde van de auto. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaal je een bepaald percentage van de cataloguswaarde. Dit percentage is normaliter 22% over de catalogusprijs van de auto inclusief BTW en BPM.

Echter, bij een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling. Deze korting bedraagt in 2021 10% en in 2022-2024 6%. De maximale korting bedraagt in 2021 € 4.000 , € 2.100 in 2022 en
€ 1.800 vanaf  2023. Wanneer de auto op waterstof rijdt of het een (elektrische) zonnecelauto betreft, geldt dit maximum niet.

Bijtellingspercentages in een overzicht voor elektrische auto’s:

JaarBijtellingspercentage (inclusief korting)Korting op bijtelling tot bedrag(bijtelling cap)
202112%40.000
202216%35.000
2023 en 202416%30.000
Vanaf 202517%30.000

Wanneer je een nieuwe elektrische auto aanschaft in 2022 heb je dus te maken met een bijtellingspercentage van 16% tot een cataloguswaarde van € 35.000 en heb je een auto die meer kost dan wordt er over het meerdere 22% bijtelling geheven. Het bijtellingspercentage dat van toepassing is op het moment van de tenaamstelling blijft 60 maanden van kracht.
Vanaf 2026 wordt er geen korting meer toegepast op de bijtelling en zal het tarief voor alle auto’s, ongeacht de cataloguswaarde of CO2 uitstoot, 22% bedragen. Als de plannen die er nu liggen tegen die tijd ook worden uitgevoerd natuurlijk.

Langer minder energiebelasting voor laadpaal
Wanneer je nu niet meer dan 10.000 kWh aan elektriciteit verbruikt bedraagt de verschuldigde energiebelasting € 0,09770 per kWh (€ 0,09186 per kWh 2022). Echter, wanneer je de elektriciteit gebruikt voor het opladen van de elektrische auto is de energiebelasting € 0,05083 per kWh. Deze verlaging van het tarief van de energiebelasting zou eindigen per 1 januari 2021. In het belastingplan 2021 heeft de staatssecretaris reeds laten weten een verlaging aan te houden tot 2023.

Subsidie voor aanschaf elektrische auto
Tot 2025 is er voor particulieren de subsidie van € 4.000 voor de aanschaf van een elektrische auto. Bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto is de subsidie € 2.000. Maar hier geldt: de subsidie wordt per jaar gemaximeerd. Wil je gebruik maken van deze subsidie? Controleer dan via deze pagina eerst of er nog ruimte is in de subsidiepot.
Op is op! Beide subsidiepotten zijn voor 2021 leeg. Voor het jaar 2022 wordt er weer een nieuwe budget beschikbaar gesteld.

MIA, Milieu-investeringsaftrek
Wanneer je een emissieloze auto aanschaft kom je tevens in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek. De percentages worden verhoogd per 2022. Op deze pagina lees je meer over de verhogingen van de MIA.

Hoe gaan de auto belastingen er in de toekomst uit zien?
Al jaren wordt erover gesproken om de auto te gaan belasten naar gelang het gebruik, bijvoorbeeld door middel van een kilometerheffing. Het beleid voor de belasting van het gebruik op personenauto’s is nu nog afhankelijk van het bezit, als we kijken naar de BPM en de motorrijtuigenbelasting. Er is echter nog geen wijziging aangekondigd. Dit is anders voor de vrachtauto. Voor vrachtwagens komt er met ingang van 2026 een kilometerheffing van € 0,15 per kilometer. Het eurovignet komt te vervallen en de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens wordt verlaagd.

Wil jij weten hoe jij jouw kilometers zo fiscaal vriendelijk mogelijk kan maken?
Neem dan contact met mij op via PatrickVoorn@JAN.nl of 088-2202 274

Patrick Voorn
Patrick Voorn, fiscalist

______________________________________________________________________________________________________________________________

Lees ook de overige artikelen uit de Special Belastingplan 2022 van JAN©:
Inkomstenbelasting
Vennootschapsbelasting
Subsidies
BTW
Lonen en belonen
De woning
Kindregelingen
Overige maatregelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer inspiratie en inzichten voor ondernemers

Ontvang actueel en persoonlijk nieuws

Hoe breng je jouw onderneming verder? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.