Veel ondernemers zoeken naar andere manier om te ondernemen. Juist bij deze nieuwe ondernemingsactiviteiten zul je moeten nadenken over de gevolgen voor de btw. Voor een aantal specifieke activiteiten komt de overheid gelukkig nu met een tegemoetkoming. Als ondernemer zul je nu je btw beleid moeten bepalen om later gedoe met de Belastingdienst te voorkomen.
Verlaagd btw-tarief bij online aanbieden van sportlessen
Sportscholen zijn wederom verplicht gesloten en bieden daarom nu sportlessen online aan. Het lage BTW tarief (9%) mag nu ook op deze online sportlessen worden toegepast. Deze goedkeuring geldt gedurende de periodes van verplichte sluiting.
Btw gevolgen van het ter beschikking stellen van zorgpersoneel
Het inzetten van zorgpersoneel blijft onder voorwaarden buiten de BTW heffing. Deze voorwaarden zijn:
- het ter beschikking stellen van personeel vindt plaats aan huisartsen of zorginstellingen. (bijv. ziekenhuizen, poliklinieken, dagverblijven voor gehandicapten, of woonzorgcentra voor bejaarden);
- op de factuur vermeld je dat je gebruik maakt van deze regeling en je houdt een deugdelijke administratie bij;
- als je een bedrag in rekening brengt voor het ter beschikking stellen van personeel moet deze beperkt zijn tot de brutoloonkosten van het personeel evt. vermeerderd met een administratieve vergoeding van maximaal 5%.
De goedkeuring geldt vanaf 16 maart 2020 tot 1 oktober 2021.
Btw gevolgen Covid 19 testen
Goedgekeurd is dat leveringen en diensten rondom testen van Covid 19 belast is tegen 0% BTW. Zolang er wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden. Dit heeft geen gevolgen voor de BTW vooraftrek.
Deze goedkeuring geldt van 21 december 2020 tot en 1 oktober 2021.
Btw gevolgen van het gratis verstrekken van medische hulpmiddelen
Goedgekeurd wordt dat het gratis verstrekken van medische hulpmiddelen geen nadelige BTW gevolgen heeft. Je hoeft dus onder voorwaarden geen BTW hierover aan te gegeven. Deze goedkeuring geldt als het weggeven gebeurt aan huisartsen of zorginstellingen. Denk bij zorginstellingen bijvoorbeeld aan ziekenhuizen, poliklinieken, dagverblijven voor gehandicapten, of woonzorgcentra voor bejaarden.
Er gelden nog de volgende extra voorwaarden:
- de goedkeuring geldt alleen voor specifiek genoemde voorzieningen, bijvoorbeeld mondkapjes, handschoenen en beschermende brillen;
- op de factuur vermeld je dat je gebruik maakt van deze regeling en je houdt een deugdelijke administratie bij;
- de aan jou in rekening gebrachte BTW mag je terugvragen voor zover je normale bedrijfsactiviteiten daar recht op geven.
Let op! Deze goedkeuring geldt vanaf 16 maart 2020 tot 1 oktober 2021
Naast de Corona gerelateerde goedkeuringen nog twee maatregelen die je kunt nemen op het BTW gebied:
Vraag de BTW terug op oninbare facturen
Je hebt een goed product of goede dienst geleverd en hiervoor een factuur met BTW aan de afnemer verzonden. De BTW neem je op in de aangifte en je draagt deze af. Vervolgens wordt de factuur niet betaald. Als pleister op de wond kun je de BTW terugvragen zodra het zeker is dat de factuur (gedeeltelijk) oninbaar is. Doe dit uiterlijk 1 jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum. Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is dit 30 dagen na ontvangst van de factuur.
Overweeg je aangiftetijdvak te wijzigen voor de BTW
Doe je nu per maand aangifte en moet je naar verwachting de komende
periode BTW afdragen? Overweeg dan om te verzoeken om een kwartaalaangifte. Maak je nu gebruik van een kwartaal aangifte en verwacht je de aankomende perioden teruggaven? Verzoek dan om een maand aangifte.
Heb je vragen over BTW? Neem dan contact op met Johan Bleij via JohanBleij@JAN.nl