Menu 088 2202200

Neem tijd voor het afscheid: zó maak je een bedrijf verkoopklaar

linkedin share
Geplaatst 01-07-2019 20:24

Bij de verkoop van een bedrijf komt veel kijken. Niet alleen bij de verkoop zelf is het verstandig je te laten bijstaan door een deskundige, ook in het voortraject valt een hoop winst te behalen als je goed bent voorbereid.

 

“Een van de belangrijkste dingen bij de verkoop van een onderneming, is dat je op tijd begint”, zegt Geert Hoedjes, overname adviseur bij JAN©. Het verkoopklaar maken van een bedrijf kost tijd, alleen al vanwege fiscale termijnen vaak zo’n drie tot vijf jaar. “Maar dan heb je ook alles goed op een rij en de waarde zoveel mogelijk geoptimaliseerd.”

 

Juist vanwege die planning is het belangrijk om al in de eerste fase goede begeleiding te krijgen, denkt Hoedjes. De accountants en adviseurs van JAN© ondersteunen ondernemers op het gebied van administratie, belastingen, personeel, recht, overnames en pensioenen. Maar voor het verkoopklaar maken bestond tot voor kort nog geen speciaal traject. Daar komt nu verandering in.

 

Checklist en scan

“We willen ondernemers helpen hun doelen te bereiken en zijn graag vanaf het begin betrokken om hen zoveel mogelijk te ontzorgen”, zegt Hoedjes. Met een speciaal ontwikkelde scan en een checklist wil JAN© beter inzicht krijgen in hoe het bedrijf ervoor staat en waar nog verbetering kan worden aangebracht.

 

Herstructureren

Wie zijn bedrijf wil verkopen, moet meestal beginnen met herstructureren. Zo is een bedrijf beter verkoopbaar als het bedrijfspand is ondergebracht in een vastgoed B.V. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je bij de Belastingdienst direct na verkoop moet afrekenen over privé aandelen, tenzij je die minimaal drie jaar daarvoor hebt ondergebracht in een aparte holding.

 

Ordenen

Bij een verkoop is het bovendien zaak om snel de juiste management informatie aan te kunnen leveren. De boekhouding en contracten moeten op orde zijn en de jaarrekening moet een goed beeld geven van de werkelijke situatie, waarbij privé en zakelijk niet doorelkaar lopen.

 

Delegeren

“Veel ondernemers beginnen te laat met het uit handen geven van de dagelijkse leiding”, zegt Hoedjes. “Ze hebben moeite los te laten en zijn geneigd nog steeds zelf de problemen op te lossen.” Maar een directeur die onmisbaar is, is niet goed voor de waarde van een bedrijf.

 

Vastleggen

Om goed te kunnen delegeren, is het bovendien belangrijk om zaken als strategie, beleid en visie vast te leggen, zodat dit intern duidelijk is. “Denk aan de marketing, de huisstijl, het personeelsbeleid, maar ook het ondernemingsplan en specifieke bedrijfsprocessen. Een heldere strategie geeft meerwaarde aan je onderneming. Alleen dat wat is vastgelegd, kun je overdragen”, legt Hoedjes uit. Dit geldt overigens ook voor intellectuele eigendomsrechten, als merknamen en octrooien.

 

Optimaliseren en plannen

Misschien wel het meest voordehand liggend bij het creëren van waarde is het optimaliseren van werkkapitaal, debiteuren en voorraad. Maar Hoedjes adviseert ook eens kritisch naar de omzet en het type klant te kijken: “Te veel kleine klanten zijn niet altijd gunstig voor het resultaat, omdat ze veel tijd kosten. De drijfveer is vaak zoveel mogelijk omzet, maar ik zeg altijd: van omzet ga je zweten, van winst ga je met vakantie.”

 

Minder vanzelfsprekend maar minstens zo belangrijk, is de financiële planning voor de fase ná de verkoop. “Ook dit hoort bij een goede voorbereiding”, benadrukt Hoedjes. “Wij bekijken welk effect de mogelijke opbrengst heeft op het besteedbaar inkomen van de ondernemer. Is het genoeg om ook daarna op dezelfde manier verder te leven? Zo niet, dan kunnen we nu nog iets doen om een betere waardering te krijgen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.”

 

Contact

Heb je vragen, neem dan gerust contact op met Geert Hoedjes op 088 220 2447 of via GeertHoedjes@JAN.nl.

 


Wil je weten hoe wij te werk gaan? Bekijk dan onze handige checklist op de website.

 

Nieuws

  • Uitspraak pensioen: Bedrijfstakpensioenfonds slecht verliezer?

    Afgelopen week mocht rechtbank Overijssel zich buigen over het verplichtstellingsbesluit van het BPF voor Vlees, Vleeswaren, Gemaksvoeding en Pluimveevlees (VLEP). […] Lees verder »
  • Echtscheiding, de rekening wordt vereffend

    Ondernemer Piet vraagt in een romantische bui zijn vriendin ten huwelijk. Om de romantiek niet te verstoren wil hij geen […] Lees verder »
  • En ineens onderneem je met de zoon van je kompaan

    Op de universiteit ontstaat er een mooie vriendschap tussen Bart en Jaap. Zij bedenken in de kroeg een mooie business. […] Lees verder »
  • Zelf de regie houden met een levenstestament

    Na een ongeluk raakt Frank in coma. Frank is DGA van zijn bedrijf, waarin nog vijf werknemers op de loonlijst […] Lees verder »
  • Erfgenamen vissen achter het net…

    Moeder is overleden. Zij was ondernemer (DGA) en had geen testament. Naar wie gaan de aandelen in de BV? Die […] Lees verder »
  • Huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding? Vergeet niet te verrekenen!

    Klaas en Monique zijn jong getrouwd. Op het moment van trouwen hadden zij weinig vermogen; een gezamenlijke bankrekening met een […] Lees verder »
  • De hippe bakfiets van de zaak: Breng voor € 8 per maand je kinderen naar school!

    Wie had gedacht dat de ouderwetse bakkersbakfiets na een omzetting naar de elektrische bakfiets voor een fiscale regeling in aanmerking […] Lees verder »
  • Spaarrente geen haalbare kaart, wat is het waard?

    Vele spaarders hebben het er al jaren over. De Box 3 heffing wordt door spaarders bestempeld als oneerlijk. De Hoge […] Lees verder »
  • De ZZP-er moet het zien te rooien

    Rondkomen van een inkomen onder het bestaansminimum. Het is voor vele ZZP-ers ondanks de bloeiende economie realiteit. Het kabinet wil […] Lees verder »
  • Geen RI&E = kans op hoge boetes

    Zorg jij als werkgever voor een veilige en gezonde werkplek? Dan heb je ook vast een RI&E. Dit is een […] Lees verder »