Let op

Wij ondersteunen geen Internet Explorer. Gebruik alstublieft een andere compatible browser voor de beste gebruikerservaring.

Fiets van de zaak


Sinds het begin van dit jaar kun je als werkgever fiscaal voordelig een (elektrische) fiets of een speed pedelac van de zaak verstrekken. De medewerker betaalt hiervoor alleen een bijtelling voor het privégebruik van 7% van de waarde (consumentenadviesprijs) van de fiets. Dit betekent dat de medewerker voor nog geen tientje netto per maand een heerlijke fiets van de zaak rijdt.  Voor de DGA geldt deze regeling uiteraard ook.

 

Subsidie op aanschaf elektrische auto

De andere optie om het openbaar vervoer te vermijden is om met de auto te gaan. Als je erover denkt om een auto aan te schaffen, denk dan aan een elektrisch model. Per 1 juli 2020 is er een subsidieregeling ingevoerd voor auto’s die na 4 juni 2020 zijn aangekocht. Deze subsidie is alleen voor particulieren die een elektrische auto kopen of leasen. Het bedrag is € 4.000 voor een nieuwe auto en € 2.000 voor een tweedehands auto. De subsidieregeling loopt tot 1 juli 2025 of stopt eerder als de bodem van het subsidiepotje bereikt is.

Update 9 juli 2020: Het subsidiepotje is al bereikt! De 10 miljoen euro die voor de subsidie op nieuwe elektrische beschikbaar is gesteld is binnen 8 dagen uitgedeeld. Voor 2021 wordt de subsidiepot weer gevuld, dit maal met 27,9 miljoen euro. Aanvragen van subsidies voor auto’s die dit jaar worden gekocht, worden doorgeschoven naar het volgende kalenderjaar. Dit betekent dat als je dit jaar een auto koopt dat je daar volgend jaar de subsidie voor krijgt.
Van de 7 miljoen de subsidie op tweedehands elektrische auto’s is er ‘slechts’ 1,4 miljoen benut de afgelopen dagen, deze subsidie wordt in 2020 dus nog wel uitgekeerd totdat ook dit potje leeg is. Heb jij na 4 juni jl. een nieuwe of tweedehands elektrische auto aangeschaft óf ben je voornemens er een aan te schaffen? Doe dan dus wel een aanvraag bij RVO.nl en laat geen subsidie liggen.

Heb jij vragen over een voordelig alternatief voor het openbaar vervoer?

Neem dan contact op met Patrick Voorn via PatrickVoorn@JAN.nl