Let op

Wij ondersteunen geen Internet Explorer. Gebruik alstublieft een andere compatible browser voor de beste gebruikerservaring.

Zorg juist nu voor extra focus op de Sales!

Twee tegenstrijdige berichten: 1) ‘onze verkoop staat onder druk’ en 2) ‘het is nu niet het moment om de markt lastig te vallen’. Dat eerste punt kan weliswaar het geval zijn, maar het tweede punt is een aanname. Prospects en klanten waarderen aandacht, met de juiste boodschap en in de juiste contactfrequentie levert die aandacht meer op dan menigeen vermoedt!

Focus op klanten of op prospects?

Het korte termijn succes wordt veelal geboekt bij het bewerken van bestaande (factuur) relaties. Koppel alle klanten die in de afgelopen jaren omzet hebben gerealiseerd aan verkopers, accountmanagers of commerciële medewerkers. Telefonische opvolging met de juiste vraagstellingen en vervolgacties levert al snel (extra) salesresultaat op (full business). Daarentegen kost het binnenhalen van nieuwe klanten tijd, er moet een relatie worden opgebouwd voordat het salesresultaat een feit is. Als dit new business proces parallel loopt aan het full business proces dan werkt dit in de praktijk motiverender met minder afbreukrisico.

Key Performance Indicatoren (KPI)

‘Meten is weten’ en helpt niet alleen de kosten/baten inzichtelijk te krijgen maar dient ook om te sturen op het gewenste resultaat. Het vaststellen van relevante stadia in het salesproces zijn van groot belang om concrete stappen te zetten naar het gewenste resultaat. Want omzet doelen kun je (bijna) altijd halen!

Interesse in of vragen? Kom dan naar één van onze Corona proof presentaties en neem contact op met LindseyPieterse@jan.nl.