Let op

Wij ondersteunen geen Internet Explorer. Gebruik alstublieft een andere compatible browser voor de beste gebruikerservaring.

Het dilemma

Als ondernemers onder elkaar weet je precies welke medeondernemer nu in een zware tijd zit. De gedachte zou dan in je op kunnen komen om het factureren uit te stellen. Dit scheelt je het afdragen van omzetbelasting voor een factuur waarvan je weet dat deze voorlopig toch niet voldaan wordt.

Is het dan niet makkelijker om deze facturering door te schuiven?

Wat zegt de wet hierover?

Facturen even doorschuiven, bijvoorbeeld vanwege de bovengenoemde reden, mag niet. De wet geeft aan wanneer je moet factureren. Dit is uiterlijk op de 15e dag van de maand volgend op de maand van de dienstverlening en/of levering. Zorg dus dat je je aan de wet houdt. Stuur de factuur op tijd en draag de omzetbelasting tijdig af.

De betaling blijft uit, wat kun je doen?

Je stuurt de factuur dus keurig op tijd uit en de betaling blijft, zoals verwacht,  uit. Wat kun je dan nog doen? Belangrijk is dat je in contact blijft met je medeondernemer. Bel je relatie op en probeer een betalingsafspraak te maken. Hierdoor ontvang je in veel gevallen alvast een deel van de factuur. Ook laat je zien dat je mee wilt denken en dit zal de relatie uiteindelijk ten goede komen. Als er meer financiële ruimte KOMT wordt jouw nota waarschijnlijk als eerste voldaan.

Krijg je ondanks je -coulante benadering- niet betaald? Dan kun je de afgedragen BTW terugvragen zodra het zeker is dat factuur (gedeeltelijk) oninbaar is. Doe dit uiterlijk 1 jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum.

Tref jij als ondernemer ook een dergelijk dilemma op jouw route? Bespreek dit met jouw adviseur bij JAN©.